Laura Faulkner heeft de eerste resultaten van haar proefschrift “Structured Software Usability Evaluation: An Experiment in Evaluation Design” gepresenteerd.
Conclusie: regelmatig pauzeren bij het uitvoeren van een heuristische evaluatie verhoogt de prestaties van de usability-expert en er worden meer knelpunten blootgelegd.
Het idee is om een heuristische evaluatie onder te verdelen en logische brokken. Werk vervolgens één uur lang aan een stuk door en doe vervolgens 30 minuten iets anders, neem bv een pauze of beantwoord wat e-mailtjes. Na dat half uur begin je met het volgende deel van de test, je zult frisser en uitgeruster zijn waardoor de kwaliteit van je werk verhoogt.
Take Breaks! A Simple Way to Improve Your Heuristic Evaluation Results
1 reactie op "Regelmatig pauzeren verhoogt kwaliteit"
Eigenlijk zouden de usability-experts moeten werken met het schema van bijvoorbeeld luchtverkeersleiders. Usability is een zwaar beroep.
Hier een relevant artikel dat zegt dat je even moet dutten! Goed voor je geheugen.
[url=http://noorderlicht.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+6884666]Dutten op noorderlicht[/url]
Gelukkig is het risico op slachtoffers bij een onoplettende usability-tester minder dan bij een onoplettende luchtverkeersleider.
Volgens mij helpt het bij ieder beroep waarbij je moet waarnemen en verwerken om af en toe even pauze te nemen. In die zin is het resultaat van het onderzoek niet verrassend. Het is hooguit prettig om te weten dat usabilitytesters een normaal beroep hebben en/of normale mensen zijn.
Ik neem even pauze!
@Tobi, daar ben ik het volledig mee eens. In ieder (vooral denkend) beroep is het verstandig om ook even uit je werk te stappen en opnieuw fris aan de slag te gaan. Zie niet zo in wat dit onderzoek daar aan bijdraagt.
Dit onderzoek is gewoon weer een van de vele die “wetenschappelijk” bewijst dat regelmatig pauzeren en variatie in het werk de productiviteit en kwaliteit verhoogt. Dit onderzoek draagt in zoveel bij dat deze kennis vaak wel bij een P&O en HRM-afdeling aanwezig is maar niet bij professionals zelf zoals bv usability-experts. Dit onderzoek draagt ertoe bij dat deze kennis ook naar deze mensen doorsijpelt.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen