Een mooie vormgeving doet er toe! Dit is de conclusie van William Hyman en Mary Beth Privitera die onderzoek deden naar medische apparaten.

De behoefte aan schoonheid, symmetrie en overzicht is de zesde behoefte van de Pyramide van Maslow

Dankzij een mooie vormgeving verkopen we ons produkt makkelijker. Qua functionaliteit lijken steeds meer produkten op elkaar. Het uiterlijk onderscheid het produkt van de rest. De produkten van apple zijn misschien wel het beste voorbeeld. De behoefte aan schoonheid is een latente, maar kan van doorslaggevende factor zijn.

Mensen hebben de neiging om menselijke eigenschappen aan dingen en dieren toe te kennen (antropomorfisme). Zo kunnen we bijvoorbeeld huilen en lachen om Nemo in de film Finding Nemo. Dat we zo met Nemo meeleven lomt omdat we menselijke eigenschappen aan hem toekennen. Het uiterlijk van een produkt (Nemo of Jaws) bepaalt welke emoties we associeren met het produkt en hoe we er mee omspringen.

bron: Looking Good Matters for Devices, Too

Be Sociable, Share!