We zijn gegaan van een buyers- naar een sellersmarket, steeds meer macht ligt bij de consument. Greasemonkey, een nieuwe plug-in voor de Firefox-browser, versterkt dit.
Met Greasemonkey kunnen internetters scripts toepassen en daarmee websites naar hun hand zetten. Zo kan bij Marktplaats een foto vervangen worden door een link, is het mogelijk banners te weren bij Yahoo, en kan op de site van Amazon de prijs vergeleken worden met die van de concurrentie.
De consequentie voor eigenaren van websites is dat ze minder greep hebben op de manier waarop internetters de website gebruiken, waarmee ze ook gelijktijdig (deels) de greep verliezen op het eigen bedrijf.
1 reactie op "Met Greasemonkey nog meer macht bij de consument"
In het artikel [url=http://www.webpronews.com/insidesearch/insidesearch/wpn-56-20050516HacksIncreaseGoogleSatelliteMapsUsability.html]Hacks Increase Google Satellite Maps Usability[/url] wordt gesproken over “plug-ins” die niet door google zijn gebouwt maar waarmee wel extra features aan google maps worden verkregen. Weer zo’n voorbeeld van een ontwikkeling die ervoor zorgt dat designers steeds minder controle over het uiteindelijke eindprodukt krijgen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen