Zoeken maakt deel uit van het alledaags internetgebruik. Gebruikers hebben een hele duidelijke verwachting van de zoekfunctie.

Gebruikers verwachten de volgende drie componenten:

  • Een veld waarin je zoektermen kan opgeven;
  • Een button genaamd “zoek” waarop kan worden geklikt;
  • Een lijst met zoekresultaten met de beste resultaten bovenaan.

het gaat mis wanneer van het “mentale model” van de gebruiker wordt afgeweken. Zo zie ja vaak dat “parameter zoek” (je zoekt op basis van een aantal voorkeuren, bijvoorbeeld bij schoenen maat en kleur) het opschrift zoek krijgt. Dit terwijl mensen hier een trefwoord gebaseerde zoekfunctie verwachten. Het is dan beter om de “parameter zoek” een andere benaming bijvoorbeeld schoenen-adviseur te noemen.

bron: Mental Models For Search Are Getting Firmer

Deel deze pagina met anderen:
  • eKudos
  • NuJIJ
  • Digg
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google
  • Fleck
  • GeenRedactie

[Post to Twitter] 

Gerelateerde artikelen

  1. Acht manieren op je zoekfunctie te verbeteren
  2. Dell test zoekfunctie Google
  3. Mentale autosuggest
  4. Morville’s UX Honingraat model
  5. T-model met een business aspect