De 10 nominaties voor de finaleronde van de Usability Award 2005 zijn bekend (in alfabetische volgorde):
- www.abnamro.nl;
- www.assen.nl;
- www.bakker-hillegom.nl;
- www.kieskeurig.nl;
- www.minvws.nl;
- www.mstwente.nl;
- www.mycom.nl;
- www.nos.nl;
- www.philips.nl;
- www.postbank.nl.
De 10 genomineerde websites zijn ook te vinden op de Usability Award website. Op deze site vindt u ook alle andere relevante informatie rondom de Usability Award.
De uiteindelijke winnaar van de Usability Award 2005 wordt op 27 april bekend gemaakt.
1 reactie op "Usability Award 2005"
Ik begrijp echt niet waarom sommige sites geselecteerd zijn. Als ik zo even mijn oog op de sites laat vallen, zouden die direct afvallen. Mijn redenen:
* Sites maken gebruik van flash of afbeeldingen voor menu’s
* Sites zijn opgebouwd in tabellen
* Content wordt in flash aangeboden
* Menu van sites of sites zelf zijn volledig afhankelijk van javascript
* Op sommige sites is sprak evan informatie overload, door alle tekst en flitsende banners
* Navigatie menu’s verdwijnen en zijn niet consistent
* Geen duidelijke of zelfs geen titels
* Sites werken niet goed of helemaal niet in alternative browsers
Bovenstaande punten hebben vooral met technische toegankelijkheid te maken. Het zegt niet zoveel over usability op het cognitieve vlak.
Maar daarom zijn deze niet minder belangrijk, als bovenstaande al niet goed voor elkaar is, dan komt of wil de gebruiker er niet eens achter komen dat de website verder erg handig werkt.
Er is één website die ik er met kop en schouders bovenuit vind steken en dat is de website van het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport. [url]http://www.minvws.nl/[/url]
Ik ben het met je eens op die punten.
Moet wel zeggen dat we natuurlijk niet weten uit welke vijver ze hebben gevist. Misschien zijn deze sites (met hun al beperkingen) wel de beste vissen van de vijver.
“Maar daarom zijn deze niet minder belangrijk, als bovenstaande al niet goed voor elkaar is, dan komt of wil de gebruiker er niet eens achter komen dat de website verder erg handig werkt.”
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wil een gebruiker, die geen verstand heeft van usability en internet opzich (neem bijvoorbeeld mijn moeder), vanwege ontbrekende kopjes of flash-content de site niet verder onderzoeken?
Ik denk van wel. Ze zal, door genoemde punten, waarschijnlijk moeilijk of helemaal niet tot haar doel komen maar ze zal het zeker proberen.
Ben het er wel mee eens dat het misschien een beetje vreemd is dat zulke sites in aanmerking komen voor een Usability Award.
ik mis alleen nog de site van Concept 7 :), en ewout ben het niet helemaal met je eens.
Als mijn vader, die net als je moeder een leek is op het internet, iets opzoekt op een site, dan stoort hij zich aan dingen die niet werken, en zal hij zeker weten op zoek gaan naar een alternatief. Volgens mij is het belangrijk dat alles werkt op een site,want de gebruiker stapt zo over naar de concurrent.
of zoals wel mooi gezegt wordt, de concurrent is een klik van je verwijdert.
Ewout, ik doelde daarmee op technische mankementen die het gebruikers onmogelijk maken om met de website te werken, of die de gebruikers direct wegjagen omdat ze zich ergeren of geen raad weten met mankementen.
Een visueel gehandicapte kan niet goed omgaan met teksten in flash en moet het noodgedwongen opgeven. Voor jouw moeder zal de content in flash misschien wel geen probleem zijn. Wat ik heb gezegd geldt niet voor alle gebruikers, maar wel voor degenen die er last van hebben.
Een website kan zonder kopjes en met content in flash wel werken, het leest misschien wat minder handig. Logisch dat hij zich stoort aan dingen die niet werken, maar dat is niet precies wat ik bedoelde.
Een aantal punten die Tom in zijn reactie noemt kun je plaatsen bij een “niet-werkende” site, de rest van de punten kunnen geplaatst worden bij een “wel-werkende-maar-niet-handige” site. Een site kan prima werkend zijn, zónder kopjes te gebruiken…
Tom, je punt wat betreft visueel gehandicapten, heb je gelijk in.
Beste mensen,
Die websites zijn toch echt aangemeld door het surfende publiek en ook door hen beoordeeld als zijnde de meest gebruiksvriendelijke. Wellicht zijn er best nog gebruiksvriendelijkere websites, maar dan hadden deze aangemeld en als zodanig beoordeeld moeten worden door het publiek.
Met betrekking tot de visueel gehandicapten: de websites worden in de slot-jurerings ronde ook nog door een expert beoordeeld op de accessibility richtlijnen van het W3C. Dit zal dus zeker nog een rol gaan spelen bij het bepalen van de winnaar.
Wellicht dat hier mensen zijn die nog veel gebruiksvriendelijkere websites kennen? Ik hoor ze graag, maar wil jullie ook verzoeken deze vast aan te melden zodat ze meekunnen in de voorronde van de Usability Award 2006!
Blij dat je reageert Wouter. Zoals Stefan zei, ik wist inderdaad niet uit welke vijver deze sites zijn opgevist.
Blijkt maar weer dat gebruikers toch anders tegen sites aankijken dan usability-experts. Dat bewijst direct weer de waarde van onderzoek en usability testing.
Ik ben benieuwd naar het eindoordeel!
Wouter,
Laat me even weten wanneer de website geschikt is om aanmeldingen voor 2006 in te sturen. Ik zal dan op usabilityweb.nl een link/bannertje plaatsen.
Beste Stefan,
Er kunnen nu al websites voor de Award van 2006 worden aangemeld, dit kan via de url
http://www.usabilityaward.nl/aanmeldformulier.html
Dat bannertje mag er dus komen! Graag zelf, want hoe meer websites er worden aangemeld door de professionals die hier komen, hoe hoger het niveau van de finale sites volgend jaar!
Wouter,
Leuk dat de Award gaat vanuit aanmeldingen van de bezoekers. Zij bepalen immers of websites gebruikersvriendelijk zijn!!!!
Misschien een idee voor een opzet:
Laat experts diverse sites nomineren en vervolgens kunnen de bezoekers hierop stemmen!
Al krijg je met stemmen dan wellicht een vertekend beeld. een bedrijf dat graag wil winnen kan iedereen te vragen op zijn site te stemmen…
————————-
Vergelijk: speler van het jaar volgens experts (vi en telegraaf) komt lang niet altijd overeen met speler van het jaar via bijvoorbeeld een poll. De speler van de club met de grootste aanhang wint vaak!!!
————————-
Ik vind Postbank.nl goed; metname omdat je geen kaartreader nodig hebt om geld over te maken. Ik krijg ‘gewoon’ een SMS op mijn mobiele telefoon! Geen pas bij nodig…. ZEER GEBRUIKSVRIENDELIJK. Ik heb vaker mijn mobiele telefoon bij me dan een random reader met bankpas!
Bovendien is het gewoon leuk om een sms te ontvangen…
Ben benieuwd wie er gaat winnen!!
kijk een op http://www.incontro.nl
Deze site is recent genomineerd in de wijnbranche voor de een of andere prijs aangaande goed in elkaarstekende sites.
Ik ben maar een leek, trouwens……
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen