Het is net een verkoper van stofzuigers die een asbak op je tapijt leeggooit
.
Dit zijn de woorden van de usability expert Jakob Nielsen als het gaat over het openen van een link in een nieuw venster. Volgens usability eisen is het openen van een link in een nieuw venster erg irritant.Deelt de gebruiker deze mening?
Nadelen openen in een nieuw venster
- Een bezoeker vraagt niet om een nieuw venster. Ze willen de site zien die achter de link zit, dat is de reden dat ze op de link klikken;
- In een nieuw venster is het niet mogelijk om de back knop te gebruiken. deze knop is de op een na meest gebruikte navigatie functie;
- Het openen van een nieuw venster is vervelend voor mensen met weinig internetervaring of een visuele handicap;
- Het openen van een nieuw venster resulteert in een overvolle taakbalk.
Het is niet zo dat het openen van een nieuw venster gebruikers van je site wegjaagt. De gebruiker gaat met een bepaald doel naar een website toe en zal doorgaan tot dit doel bereikt is. Wel roept het ergernissen op bij de gebruiker en dat is niet de bedoeling.
Voordelen openen in een nieuw venster
- Als de link een document betreft, bijvoorbeeld een Word of PDF bestand. Het document laadt nu op de achtergrond terwijl het originele scherm blijft behouden;
- Als het om een afbeelding gaat. De afbeelding wordt op de achtergrond geladen en de gebruiker kan rustig doorsurfen;
- Als het om een printbare versie gaat. De gebruiker kan printen en is snel weer terug in het originele scherm.
Conclusie van de experts
Denk goed na voor je beslist of je een hyperlink in een nieuw venster wilt openen. Openen in hetzelfde venster is de meest gebruikvriendelijke oplossing. Mocht het nodig zijn om een nieuw venster te gebruiken, waarschuw de gebruikers. Dit kun je doen door een afbeelding achter een hyperlink te plaatsen of een tekst achter de hyperlink te zetten.
Tot zover de mening van de experts.
De gebruikerstest
Om te kijken of de experts gelijk hebben, heb ik een gebruikerstest gedaan met zeven testpersonen. Hierbij is onderzocht of er irritaties optreden bij het openen van een externe hyperlink in een nieuw venster. De zeven variërend in leeftijd van 17 tot 45 jaar. Het niveau van internetkennis was zeer verschillend. De één gebruikte het elke dag, terwijl de ander het amper gebruikte.
Wat bleek uit de test?
Een onervaren internetgebruiker raakt verward als er een nieuw venster wordt geopend. Hij wist niet wat er gebeurde.
85 procent van de testpersonen geven de voorkeur aan het openen van een externe hyperlink in een nieuw venster. Ze weten hoe ze dit moet (rechtermuisknop of Shift + klik.) Opvallend is echter dat niemand er gebruik van maakte. Uit de test bleek ook dat niemand zich stoorde als de externe hyperlink in hetzelfde scherm opende.
Volgens de experts is het, het meest gebruiksvriendelijk om een afbeelding rechts van de link te plaatsen. Als je op deze afbeelding klikt dan opent de link in een nieuw venster. Klik je op de hypertekst link dan opent de link gewoon in hetzelfde scherm. Deze manier wordt al gebruikt door Yahoo en AOL.
Alt Tekst
Wanneer voor deze optie wordt gekozen is het belangrijk om de afbeelding te voorzien van een alt en title attribuut met de tekst “opent in een nieuw venster”. De gebruiker die niet weet wat het icoon betekent kan aan de alt of title tekst lezen wat het icoon doet. Uit de test bleek men hier veelvuldig gebruik van maakte.
Conclusie
Open nooit een link in een nieuw venster zonder de gebruiker te waarschuwen. Zorg er voor dat de gebruiker niet schrikt als hij op een externe link klikt want de kans is groot dat hij of zij niet meer terug komt. En dat zou toch zonde zijn?
Praktijkvoorbeeld: zoekresultaten Transavia
Update: Stefan Wobben, 28 mei 2007
In dit filmpje is goed te zien hoe de deelnemer vastloopt omdat de zoekresultaten in een nieuw venster worden geopend en dit haar niet duidelijk is.
7 reacties op "Externe hyperlinks openen in een nieuw venster"
Herkenbaar. Ik zou er nog m’n eigen irritaties aan willen toevoegen:
Links m.b.v. Javascript. Die laten zich niet openen met shift-click.
Links met een ‘target’. Die openen vaak in een bestaand venster zodat je die pagina kwijt bent.
Goed, ik ben ook een gebruiker, dus mijn mening telt ook!
Ik geef ten eerste grif toe dat ik een FireFox gebruiker ben. Ik open dus nooit iets in nieuwe schermen, want ik open alle in nieuwe tabs, veel handiger.
Dan waar het om gaat, wel of niet openen in een nieuw scherm/tab. Ik vind het juist erg prettig om links in nieuwe schermen te openen. Als ik op een site iets aan het lezen ben en er staat halverwege de tekst een link bij ter verduidelijking bijvoorbeeld, dan open ik die link in een nieuwe tab, zo kan ik er even naar kijken, maar hoef ik vervolgens niet terug te gaan en weer op zoek te gaan naar de plek waar ik gebleven was. Op nieuwssites open ik alle interessante links in nieuwe tabs, zodat ik gewoon de frontpage kan blijven bekijken terwijl de artikelen op de achtergrond worden geladen. Vervolgens lan ik snel en simpel alle artikelen lezen, terwijl ik de tabs één voor één sluit.
Het geniet mijn voorkeur dat alle externe links op een site in een nieuw venster/tab geopend worden. Zo houd je tenslotte ook de interne navigatiestructuur van je site intact.
Soms wil ik wel een nieuw venster, soms niet, soms wens ik een nieuwe tabblad, soms niet. Dit is alleen nog maar mijn eigen surfgedrag (erg grillig). Kan je nagaan als je voor een groep mensen iets bouwt. Moeilijk te voorspellen wat men ‘altijd wil’. Vandaar dat je altijd de keuze aan de gebruiker moeten laten (mits dit realiseerbaar is). Bij het automatische openen in een nieuwe venster maakt de designer die keuze voor de gebruiker. De oplossing yahoo en aol vind ik een hele fraaie (de idee, de keuze bij de gebruiker is goed). Als echter zoveel mensen aangeven ‘over het algemeen’ de voorkeur te geven aan het openen in een nieuw venster dan kan je vraagtekens zetten bij de uitwerking. Misschien moet je wel de hyperlink standaard openen in een nieuwe venster en er achter vermelden (opent in het hetzelfe venster) ipv nu de link openen in hetzelfde venster en het icoon in een nieuwe venster.
En hoe denken we over consistentie? Als je zegt ik geef de gebruiker de keuze, moet je dat dan ook niet doen bij interne hyperlinks? dus altijd zeg maar?
Leuk voorbeeld waarom niet automatisch openen in een nieuw venster:
Ik stond vanochtend in het provinciehuis in Groningen. Daar stond de site van de provincie Groningen op een touchscreen gepresenteerd. Bij de eerste link die ik wilde aanklikken kreeg ik al de melding dat ik daar geen sites in popup (nieuw venster) kan bekijken. Ik kon dus niet bij de content komen.
Als ik in explorer een link wil openen in een nieuw venster dan kan ik dat doen dmv de rechtermuisknop -> ‘openen in nieuw venster’. Die basisfunctie zit in elke browser!
Ik zeg: leg de keuze bij de gebruiker niet bij de maker van de site!
Daar nog even aan toevoegen:
Ik vind wel dat doc’s en pdf’s in een nieuw venster moeten openen (mits goed aangegeven dat het om dit soort documenten gaat!) omdat het externe applicaties zijn. Als je goed gebruik maakt van pdf en doc, dan is er ook een content alternatief aanwezig op de site. Dus zou ik ook in het provinciehuis dezelfde informatie hebben kunnen bekijken in mijn browservenster.
Ik sluit me aan bij Rik. Niets is iritanter dan een lang verhaal lezen met links naar ondersteunende sites die in hetzelfde venster openen zodat ik het verhaal wat ik las kwijt ben.
Maar waarom mag, volgens sommigen, de keuze voor de gebruiker níet worden gemaakt als het gaat om gewone hyperlinks maar als het om externe applicaties (DOC en PDF) gaat wel? Misschien wil ik die dan juist ook wel in hetzelfde venster geopend hebben?
Ewout:
Valt over te discussieren. Ik zou zeggen omdat het surfen bij het betreden van zo’n externe applicatie ophoud. Het is een doodlopende weg.
Maar nu ik er over nadenk, ook dan zou je gebruik kunnen maken van je rechtermuisknop. Als je de keuze bij de eindgebruiker wilt laten, dan moet je het idd ook hier doen…
Ik ben het absoluut eens met de stelling dat de keuze bij de gebruiker zou moeten liggen en zeer zeker niet bij de maker.
AOL/YAHOO e.d. sites maken gebruik van een icoon waarop geklikt kan worden en deze opent vervolgens in een nieuw venster. Als ik om mij heen kijken en wat rondvraag geeft bijna iedereen de voorkeur aan het feit dat externe links in een nieuw venster worden geopend en interne links in hetzelfde venster blijven.
Mijn stelling: gebruik deze info en plaats het icoon achter een externe link voor het openen van een externe link in hetzelfde venster! Maar dan druis je weer tegen de uniformiteit van Yahoo en dergelijke in.
Dan nog een reactie op Henk’s bericht over het provinciehuis. Op het touchscreen was het niet mogelijk om een link in een nieuw venster te openen aangezien je geen taakbalk hebt. Dit geeft om zulke specifieke situaties dat je daar tijdens de plaatsing van dergelijke schermen rekening mee kunt houden! Dit lag dus meer aan de techniek dan aan de keuze van de gebruiker.
Een link openen in een nieuw venster met de rechtermuisknop weten maar weinig mensen. En zoals een collega van ons terecht opmerkt. Boven ‘openen in een nieuw venster’ (met rechter muisknop) staat ook de tekst ‘openen’ en deze opent een link in die eigenlijk in een nieuw venster zou openen in hetzelfde venster. Dan ligt de keuze toch eigenlijk al bij de gebruiker??
” Dit lag dus meer aan de techniek dan aan de keuze van de gebruiker.” Idd het lag aan de techniek van de interface. En niet van de touchscreen. Er zijn zelfs al magnetrons waarmee je het internet op kunt. Mijn punt er zijn zoveel verschillende toegangen tot internet dat je maar beter kunt zorgen dat je interface toegankelijk voor ze is.
Dan het punt rechter muisknop (openen)
Deze werkt niet in firefox ([url=http://www.breekpunt.nl/nieuwsbericht.asp?id=10362]Vandaag 50 miljoenste download van Firefox[/url]) en valt als oplossing dus af.
Mijn touch-screen-terminal heeft geen toetsenbord. Willen jullie je sites daar even op aanpassen? 🙂
Buiten mijn persoonlijke voorkeur om externe sites in een nieuw venster te openen wil ik toch weer even terugkomen op het belang van de aanbieder. Als ik een mooie webwinkel zou hebben kan ik als extra service een link naar een site met productinfo geven. Het zou dan een beetje zuur zijn als de bezoeker met drie klikken bij de concurrent zit. Daarom zou ik in zo’n geval kiezen voor een nieuw venster zodat mijn eigen site zo lang mogelijk in beeld blijft. (Een usability-verantwoord alternatief zou zijn om geen link naar productinformatie te geven.)
Als een bezoeker een reden heeft om op een andere site te shoppen dan zou je daarnaar moeten kijken. Waarom gaat ie weg van mijn site? Spaarzaam omgaan met externe links is een ander verhaal. Bedien de klant zoveel mogelijk op je eigen site.
Er is een verschil tussen iemand een reden geven om naar een ander te gaan (slechte site, slechte producten, te duur) of iemand onvoorzien wegleiden van je eigen site, al is die nog zo goed.
Door iemand naar een andere site te sturen verlies je meteen de controle over navigatie en structuur waardoor de bezoeker een extra hindernis heeft om weer terug te gaan. Dat lijkt me ook geen bijdrage aan usability.
Het eigenbelang (je site ergens in beeld houden) of het usability-belang (geen nieuw venster, waarover de meningen verdeeld blijken) vereist per situatie een afweging denk ik.
Ach, het verschilt ook wel per activiteit of ik nieuwe vensters handig vind of niet. Maar over het algemeen kan ik het qua beleving vergelijken met het lezen in een boek; een nieuw venster openen staat dan gelijk aan een tweede boek erbij pakken en openslaan; de link openen in hetzelfde venster staat dan gelijk aan het eerste boek dichtslaan, in de kast zetten en een nieuw boek pakken. Ik weet dat het enigszins plastisch overkomt, maar zo voelt het voor mij. Ik open dus het liefst zoveel mogelijk in nieuwe vensters.
Dat wil niet zeggen dat het voor anderen niet anders is. Ik denk dat je uiteindelijk de gebruiker de keus zou moeten laten. Voor mij maakt het niet uit, want ik open toch alle links met CTRL-klik, maar als sites zelf een nieuw venster openen, kan dat tegen het gevoel van de gebruiker ingaan, als die dat niet verwacht. Als gebruikers zelf nou goed op de hoogte waren van de mogelijkheden van hun eigen browser, was deze discussie compleet zinloos. Helaas is het merendeel volkomen dom als het om extra functies in de besturingssoftware gaat. Als ik een dubbeltje kreeg voor elke keer dat ik iemand moest uitleggen dat je door invulvelden kunt ‘tabben’ of dat je schermen en zelfs je PC kunt afsluiten met ALT-F4… maar goed, dat zijn de standaard frustraties van elke computernerd, ben ik bang 😉
Het komt al terug in het oorspronkelijke artikel maar nog even een reactie van Nielsen op dit verhaal.
“several studies have shown that the [url=http://www.nist.gov/itl/div894/vvrg/hfweb/proceedings/greenberg/index.html]Back button is the second-most used feature[/url] on the Web (after clicking on links), and this finding is a great counter-argument against the people who want to open new browser windows because “users won’t find their way back otherwise.” Oh, yes, they will.”
Sommige toepassingen lenen zich bij uitstek om met een nieuw venster te werken, ik denk hierbij aan bv. inschrijf-formulieren, foto-albums e.d.
Als ik me wil inschrijven voor een cursus bij een of ander instituut vind ik het prettig als ik terug kan kijken wat ook al weer de precieze naam was (of -nog erger- wat de code ook alweer was….).
Het belangrijkste vind ik eigenlijk wel dat het vermeld staat als een link in een nieuw venster opent. Het ikoontje van een nieuw venster achter een link vind ik aardig, maar zeg geen zoden aan de dijk. Wordt het al opgemerkt dat kennen de meeste gebruikers de toepassing -nog- niet. Daarenboven is het wel een heel erg klein target om op te klikken.
Ik sluit me aan bij Sjef: het belangrijkste is dat er duidelijkheid bestaat over wat er gaat gebeuren als je op een link drukt. Dan kun je zelf je plan wel trekken.
Gelukkig is dit probleem sinds tabbed browsing een stuk minder groot, standaard open ik bijna alle links met de middelste muisknop (in een nieuwe tab). Sluiten gaat net zo gemakkelijk (middelste muisknop op een tab).
Verder valt nog te denken aan een 2 voudig systeem zoals je dat op sommige plaatsen wel ziet. Een doorklikbare link met een klein iccontje erachter waar je op kunt drukken als je hem in een nieuwe window wilt openen. Misschien estetisch niet altijd even mooi, maar in mijn ogen wel het meest gebruikersvriendelijk.
Dan nog even een praktische vraag:
Als je via de rechtermuisknop kiest voor ‘openen in nieuw venster’ wordt zo’n actie dan ook nog geregistreerd via de statistieken? (bijvoorbeeld: waar komen mijn bezoekers vandaan)
En wat als je klikt op het icoontje achter een hyperlink om een link te openen in een nieuw venster?
Dan nog even wat olie op het vuur….
Ik vind het naïef om te denken dat de gebruiker wel voor zichzelf kan kiezen m.b.t. de hyperlinks.
A) Ik denk dat veruit het grootste deel van de internetters niet weet dat ‘rechtermuisknop -> openen in nieuw venster’ bestaat.
B) Nog minder mensen weten wat het icoontje achter een hyperlink gaat doen. We hebben het hier al over twee vormen;
1: je klikt op icoon om nieuw venster te openen, klik je op hyperlink dan gaat het in hetzelfde venster.
2: je klikt op hyperlink om nieuw venster te openen, het icoontje is ervoor om te laten zien dat de hyperlink in een nieuw venster opent.
het is niet verstandig om deze twee door elkaar te gebruiken, want er zijn wel al bezoekers die dit WEL weten en het bij bijvoorbeeld AOL gebruiken
C) De gemiddelde verwachting is dat interne hyperlinks openen in hetzelfde venster, externe hyperlinks, programma’s, printversies, downloads e.d. openen in een extern venster.
Misschien is het beter om een ALGEMEEN icoon te ontwikkelen welke staat voor ‘deze link opent in een nieuw venster’ (de link, dus niet klikken op icoon).
OF
Voor hyperlinks die in een nieuw venster openen een andere kleur gebruiken dan blauw en onderstreept. Misschien moet hier een wereldwijde standaard voor komen!
@Marcel
A) Idd, jij DENKT dat mensen niet weten dat er achter de rechtermuisknop de functie ‘openen in een nieuw venster’ bestaat. Die mensen zullen er ongetwijfeld zijn… Dat hebben die mensen dan ook te danken aan ‘de professor’ die ooit target=”_blank” heeft verzonnen (dank daarvoor :P). Ik zou het graag met een usertest uitvinden. Wij als bouwers hebben nog een hoop recht te breien.
B) Met je eens, een afspraak over dat icoontje zou wel gewenst zijn. De mooiste oplossing vind ik die van [url=http://www.dithered.com/javascript/index.html”]dithered.com[/url]. De werking van het icoon hoort overigens niet af te wijken van de rest van het icoon.
C) Oneens, die gemiddelde verwachting die jij noemt is die van jou en je omgeving. Zolang je een internetsite opent hoort deze in hetzelfde venster te openen. Bij het openen van een andere applicatie kun je dat aangeven met het icoon van die applicatie en die idd extern te openen.
D) Het automatisch openen van een nieuw venster bereikt nu al de irritatiegrens, wat zal er gebeuren wanneer ook internet explorer met tabbladen werkt en vervolgens alle sites in nieuwe vensters openen.
@ henk
A) Ik zie het ook graag onderbouwd door een onderzoek. ik denk dat de resultaten je zullen verbazen, zeker als de doelgroep ‘alle internetters in nederland’ is.
B) Beetje goedkoop, maar ik plaats heb toch even: Leuk dat jouw link opende in hetzelfde venster. Hierdoor heb ik bovenstaande zinnen 2 keer moeten typen!
C) Oneens met jouw oneens! Dit is NIET de gemiddelde verwachting van mij en mijn omgeving. Mijn omgeving bestaat uit mensen met interesses in gebruikersvriendelijkheid en usability. Deze mensen weten hoe ze met externe links overweg kunnen gaan!!!
Bovendien: lees de reacties van anderen hierboven en je ziet dat vrijwel iedereen ‘externe sites’ in een nieuw venster verwacht. En dan heb ik het nog niet eens over de gemiddelde internetter…
D) Waarom zou het jou irritatiegrens bereiken, jij weet toch hoe je hyperlinks kunt openen en je kunt toch zelf deze afweging maken? Bovendien is er ook nog de mogelijkheid: rechtermuisknop -> ‘openen’ waarbij de externe link in HETZELFDE venster opent (werkt volgens mij niet in alle browsers) Voor jou is dé oplossing puntje 3 (zie hieronder)
Denk je niet dat we:
1) óf een icoon nodig hebben die aangeeft dat de link opent in een nieuw venster
2) de externe links een andere kleur geven (oranje + onderstreping) zodat je weet dat deze extern openen
3) óf achter een externe hyperlink een icoon plaatsen dat als je daar op klikt de hyperlink opent in hetzelfde venster (zoals jij het wilt) en de hyperlink zelf in een nieuw venster!
In dit geval (puntje 3) is de werking net andersom dan bij AOL, MAAR ik denk dat ervaren internetters zoals JIJ sneller zoiets leren te gebruiken dan pakweg mijn moeder die zo’n icoontje nier begrijpt, noch de rechtermuisknop mogelijkheid weet….
@ Mrcl en Henk
Ik ga me even met jullie discussie bemoeien.
A) Ik wil de onderzoeken wel eens zien “openen in een nieuw venster, weet u hoe het moet?” Kijk ik naar de mensen in mijn direct omgeving op werk dan weten ze wel raad met de vraag. Kijk ik naar de mensen die niet opgegroeid zijn met internet dan zal daar vaker ‘NEE’ op gereageerd worden.
B) [i]”@Marcel Beetje goedkoop, maar ik plaats heb toch even: Leuk dat jouw link opende in hetzelfde venster. Hierdoor heb ik bovenstaande zinnen 2 keer moeten typen!”[/i]
Dat is nu precies waar ik zelf ook altijd mee zit. Helemaal met je eens. Ik ben toch bang dat je nooit iedereen kunt tevreden stellen.
C) Intern openen zie ik voor de doorgewinterde internetter. Extern is soms even schrikken als het niet goed aangegeven wordt maar het voordeel is wel dat ik niet mijn ingetypte tekst in een formulier kwijt ben of niet meer weet welk stuk content ik aan het lezen was. PDF en DOCs graag extern. Het aangeven ervan kan wel beter, een universeel icoon kan wonderen doen.
en verder @ Marcel
[i]Denk je niet dat we: [/i]
1) [i]óf een icoon nodig hebben die aangeeft dat de link opent in een nieuw venster[/i] –> JA
2) [i]de externe links een andere kleur geven (oranje + onderstreping) zodat je weet dat deze extern openen[/i] –> JA, maar nu wordt blauw en paars al niet standaard gebruikt.. vormen kunnen overal toegepast worden, kleuren vallen niet overal even goed te combineren.
3) [i]óf achter een externe hyperlink een icoon plaatsen dat als je daar op klikt de hyperlink opent in hetzelfde venster (zoals jij het wilt) en de hyperlink zelf in een nieuw venster! In dit geval (puntje 3) is de werking net andersom dan bij AOL, MAAR ik denk dat ervaren internetters zoals JIJ sneller zoiets leren te gebruiken dan pakweg mijn moeder die zo’n icoontje nier begrijpt, noch de rechtermuisknop mogelijkheid weet….[/i] –> Dit vind ik ook de meest voor de hand liggende oplossing. Maar eerst duidelijke cijfers.
Lijkt mij het beste om “mee te gaan” met een icoon, óf uitleggen hoe de links werken op de site. Door het aan te geven met een andere kleur, bijv. oranje, kan er nog meer verwarring worden gecreeërd omdat je dan nog méér verschillende kleuren voor hyperlinks gaat gebruiken.
Als er een nieuwe standaard komt zou dat perfect zijn (het icoon dat yahoog gebruikt lijkt vooralsnog de meeste kans te hebben om de standaard te worden).
Tot die tijd ben ik het eens met het [url=http://www.webcredible.co.uk/user-friendly-resources/web-usability/new-browser-windows.shtml]verhaal van Trenton Moss[/url] die concludeert dat je alleen maar hyperlinks openen in een nieuw venster moet gebruiken in bijzondere gevallen (nieuwe site valt daar niet onder).
Daarnaast denk ik dat we de ontwikkeling van Tabs (razendpopulair in Firefox en nieuwe functie van MSIE 7.0) in de gaten moeten houden. Deze veranderen ook de manier waarmee we omgaan met hyperlinks in hetzelfde of een nieuw venster of in hetzelfde of een nieuwe tab.
Trenton Moss is een goeie kerel…
Nog even wat hierove zeggen:
[url=http://jinabolton.com/]Ook een leuke oplossing![/url]
Hierbij [url=http://www.2c.nl/nl/nieuwsbrief/010705/item1.html]de mening van 2c[/url] over de externe vensters…
Neil Turner van webcredible schreef een praktisch advies over het openen van hyperlinks in een nieuw venster. Zie [url=http://www.sitepoint.com/article/beware-opening-links-new-window]Beware of Opening Links in a New Window[/url]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen