Het menselijke geheugen beinvloed de gebruikersvriendelijheid van een website. Psycholoog George Miller stelt dat mensen 7 ± 2 items kunnen onthouden. Volgens Yntema en Mueser kunnen mensen in een dynamische omgeving echer slechts 2 a 3 items onthouden. Vraag gebruikers naar informatie die ze 3 pagina’s geleden gelezen hebben en veel blijven het antwoord schuldig.
Kleine pagina’s met veel dieplinks, informatie splitsen in meerdere artikelen. Het lijkt allemaal niet zo’n verstandige keus omdat mensen zo slecht zijn in onthouden.
Het is belangrijk dat je site ‘intuitief’ is. Gebruikers moeten herkennen in plaats van herinneren.
1 reactie op "Beperkingen van het menselijke geheugen"
internetters zijn over het algemeen lui. Heeft dit ook effect op het onthouden van pagina’s?
Als je lui aan het internetten bent, onthoud je dan ook minder? En als je actief en doelgericht internet?
Definitie van lui:
1 afkerig van werk of inspanning => arbeidsschuw, gemakzuchtig, hij gelooft het wel, werkschuw
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat dit over het algemeen van toepassing is op de doorsnee internetter. Want internet is juist een actief medium (in tegenstelling tot tv dat passief wordt geconsumeerd)
Misschien doel jij met actief internetten dat iemand extra geconcentreerd is ofzo? Ik denk dat iemand die meer geoncentreerd is beter kan onthouden (de 7 ± 2 van Miller). Het leuke van het onderzoek van Yntema en Mueser is dat het eromgaat hoeveel mensen kunnen onthouden in een dynamische omgeving. Een omgeving waarin je dus niet rustig en geconcentreerd bent maar actief en bewegelijk.
Als je meer wilt lezen over het onderzoek kun je [url=http://www.ircs.upenn.edu/cogsci2000/PRCDNGS/SPRCDNGS/posters/schoppek.pdf]Memory for Continually Changing Information[/url] [b](pas op! opent PDF)[/b] van Wolfgang Schoppek er eens op nalezen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen